شركت مهندسی قدس نيرو با بيش از نيم قرن حضور پرافتخار در صنعت آب و انرژی كشور

اخبار

  Published
1400/05/06
کاشت و درو در زمین تشنه برق
در این نوشتار صنعت برق در پیک بار سال ۱۴۰۰ تحلیل، بازخوانی و ترسیم شده و برنامه‌هایی برای عبور از شرایط کنونی، پیشنهاد شده است.

تاریخ : ۱۴۰۰/۰۵/۰۶

سعید مهذب ترابی؛ مديرعامل شركت مهندسي قدس نيرو و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران:

خدا مرحوم دکتر احمدیان معاون اسبق وزیر نیرو را رحمت کند، ایشان در اوایل دهه هشتاد دغدغه ایجاد شرایط فعلی را در صنعت برق داشتند و پیش‌بینی می‌کردند که در صورت ادامه حتی روند اقتصادی آن زمان، قطعا صنعت برق در آینده دچار مشکلات جدی در همه بخش‌ها خواهد شد. در این نوشتار صنعت برق در پیک بار سال ۱۴۰۰ تحلیل، بازخوانی و ترسیم شده و برنامه‌هایی برای عبور از شرایط کنونی، پیشنهاد شده است.

براساس تکلیف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، می‌باید سالانه حدود ۵ هزار مگاوات و مجموعا ۵۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شد؛ به نحوی که ظرفیت نامی نصب شده نیروگاه‌های کشور از ۶۱ هزار مگاوات در پایان سال ۱۳۸۹ به حدود ۱۱۱ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۰ بالغ می‌شد.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت بر اساس تکالیف فوق سالانه می‌باید حدود ۳ میلیارد دلار فقط در بخش تولید برق سرمایه‌گذاری می‌شد اما متاسفانه به علت عدم سرمایه‌گذاری لازم و یا به عبارتی عدم امکان سرمایه‌گذاری، ظرفیت منصوبه تولید برق در پایان سال ۱۳۹۹، به حدود ۸۵ هزار مگاوات رسید که نشان‌دهنده عقب‌افتادگی حدود ۵۰ درصدی از هدف‌گذاری‌های برنامه‌های توسعه است. به عبارتی اگر این کمبود ۲۵۰۰۰ مگاواتی تولید برق ایجاد نمی‌شد، قطعا قطعی‌های کنونی برق نیز به وجود نمی‌آمد.

جهت مشاهده ادامه مطلب لطفا كليك كنيد

Print