شركت مهندسی قدس نيرو با بيش از نيم قرن حضور پرافتخار در صنعت آب و انرژی كشور

اخبار

  Published
1397/02/01
مهندس سعيد مهذب ترابي- صدور پروانه ساختمان منوط به رعايت و الزامات بهينه‌سازي انرژي

صدور پروانه ساختمان‌ها منوط به رعايت الزامات بهينه سازي انرژي/ برش تاريخي در ساختمان‌سازي‌هاي جديد

•صدور پروانه ساختمان‌ها منوط به رعايت الزامات بهينه‌سازي انرژي

سعيد مهذب ترابي در گفت‌وگو با "صما" با بيان اين مطلب تصريح كرد: در شرايط كنوني در بخش ساختمان كه معمولاً شامل سه بخش مصرف عمومي، خانگي و تجاري است، استفاده از سيستم‌هاي روشنايي جديد تقريباً نهادينه شده است. آنچه كه اكنون در بخش ساختمان است، بحث مربوط به هدررفتن انرژي ناشي از سرمايش و گرمايش در بخش فرآيندها است. در بخش فرآورده‌ها نيز استفاده از تجهيزاتي است كه داراي رتبه انرژي مناسبي نيستند.

مهذب ترابي در ادامه با اشاره به يك راهكار پيشنهادي در اين راستا اظهار كرد: قطعاً براي بهتر شدن وضع مصرف انرژي در بخش ساختمان‌ها، نياز است كه سازمان نظام مهندسي و شهرداري با شركت‌هاي تأمين‌كننده برق و انرژي مثل شركت گاز و برق، پروتكلي با هم داشته باشند و در ساخت‌وسازهاي جديد به ساختماني پروانه ندهند، مگر اينكه تمام الزامات مربوط به بهينه‌سازي مصرف انرژي در آنها رعايت شده باشد.

وي تأكيد كرد: در واقع ما بايد به هيچ ساختماني گواهي پايان كار و اجازه بهره‌برداري ندهيم، مگراينكه مهر خورده باشد و اين شركت‌ها به ساختماني كه داراي اين مهر استاندارد نيستند، برق وانرژي و گاز ندهند و در واقع يك جرايمي براي آنها پيش‌بيني كند.

•برش تاريخي در ساختمان‌سازي‌هاي جديد

رئيس انجمن علمي مديريت مصرف انرژي ايران در ادامه بيان كرد: قطعاً اگر اين وفاق و پروتكل اجرايي كه نهادهاي مسئول روي آن قسم خورده باشند و نگاه سياسي هم به آن نشود، در اين چند بخش يعني شهرداري، سازمان نظام مهندسي و شركت‌هاي تأمين كننده انرژي ساختمان‌ها، وارد شود و اين سه بخش با هم با نگاه اعمال سياست‌هاي بهره‌وري انرژي نگاه كنند، در ساختمان‌سازي‌هاي جديد حداقل ما يك برش تاريخي داده‌ايم و ازيك تاريخ، ديگر در ساختمان‌هاي ما اتلاف انرژي صورت نمي‌گيرد.

مهذب ترابي همچنين با اشاره به راهكارهاي بهينه‌سازي مصرف انرژي در ساختمان‌هاي موجود اظهار كرد: هم در بخش فرآيندها و هم در بخش تكنولوژي اين ساختمان‌ها دو اتفاق بايد بيفتد.

وي با بيان اينكه مردم آگاهي كافي دارند و در اين بخش آموزش ديده‌اند، بيان كرد: مسئله اين است كه مردم انگيزش كافي و پول كافي براي اين منظور ندارند. دولت بايد بتواند با استفاده از صندوق‌هاي مرتبط و مكانيزم‌هاي تشويقي، مردم را تشويق كند كه در حوزه مصرف انرژي، فرآيندها را در بخش موتورخانه‌ها، در و پنچره‌ها و ... را اصلاح كنند.

مهذب‌ترابي با تأكيد براينكه اين تشويق به صورت لفظي اتفاق نمي‌افتد و حتما بايد پشت آن يك پشتوانه مالي وجود داشته باشد، اظهار داشت: حمايت يارانه‌اي بايد اتفاق بيفتد كه مردم انگيزش كافي را براي بهينه‌سازي داشته باشند.

وي افزود: وقتي اين اتفاق افتاد، با تعديل نرخ تعرفه‌هاي انرژي و واقعي‌سازي نرخ تعرفه‌هاي انرژي، كم‌كم چرخه مصرف انرژي كمتر براي پرداخت پول كمتر نهادينه مي‌شود. بنابراين يك مجموعه به‌هم پيوسته‌اي بايد ايجاد شود كه بخش ساختمان بتواند حداقل از يك تاريخ زماني برش داشته باشد.

•ناهماهنگي بين بازيگران بخش انرژي

رئيس انجمن علمي مديريت مصرف انرژي ايران همچنين درباره عملكرد نهادهايي مثل سازمان نظام مهندسي و شهرداري و وزارت راه و شهرسازي در حوزه بهينه‌سازي انرژي گفت: نمي‌شود گفت كه عملكرد آنها مثبت نبوده است. چون اگر مسائل به‌حال خود رها مي‌شد و آنها توجهي به مسائل انرژي نمي‌كردند، شايد اكنون مصرف انرژي ما به گونه ديگري بود.

مهذب ترابي يادآور شد: اما قطعاً ناهماهنگي‌هايي هم بين اين بازيگران بخش انرژي در بخش ساختمان وجود دارك و منطق و عقل عمومي و خرد جمعي و خرد ملي ايجاب مي‌كند كه اين ناهماهنگي‌ها حل شود. وي خاطرنشان كرد: بايد اعتراف كنيم عليرغم تمامي زحمت‌هايي كه اين بخش‌ها كشيده‌اند، نتوانستيم به يك نقطه بهينه در بخش انرژي برسيم.

صما (رسانه راه و ساختمان)- فروردين 97

Print